Uitgeverij Paris × Close
Tijdschrift voor Consumentenrecht & handelspraktijken (TvC)
2021 / 1 (Februari) 1
 
  • OPEN ACCESS
    In dit nummer online pdf
Artikelen
  • Mw. dr. J.A. Luzak

    Preserving Consumers’ Choice Online: Competition Law to the Rescue! online pdf
  • Mw. mr. dr. C.E. de Jager

    ​De huidige Nederlandse Reclame Code als zoethoudertje? Een ‘Reclamecode voor suikerrijke producten’ gewenst online pdf
  • Prof. dr. E. Terryn, E. Van Gool

    Kunnen we e-commerce vergroenen door het consumentencontractenrecht te herzien? online pdf
Uitspraken
    Levensmiddelenrecht
  • Mw. E. Paredis

    HvJ EU 12 november 2019, C-363/18, ECLI:EU:C:2019:954 (Organisation juive européenne en Vignoble Psagot/Ministre de l’Économie et des Finances), m.nt. mw. E. Paredis online pdf
  • Informatieplichten
  • Mr. dr. L.B.A. Tigelaar

    Rb. Rotterdam 16 juli 2020, ECLI:NL:RBROT:2020:6608 (ANWB/gedaagde), m.nt. mw. mr. dr. L.B.A. Tigelaar online pdf
  • Internationaal privaatrecht
  • B. Schmitz LLM

    Rb. Gelderland 19 augustus 2020, ECLI:NL:RBGEL:2020:4446, m.nt. B. Schmitz LLM online pdf
  • Algemene voorwaarden
  • Rb. Overijssel 24 november 2020, ECLI:NL:RBOVE:2020:4047, zonder noot online pdf
Uit de praktijk
  • Mr. dr. J.J.A. Braspenning

    Uit de praktijk online pdf
Nieuws en signaleringen
  • Nieuws en Signaleringen online pdf
Wettenagenda
  • Mr. S. Ben Yaklaf

    Wettenagenda online pdf

Kunnen we e-commerce vergroenen door het consumentencontractenrecht te herzien?

Toon als PDF
Prof. dr. E. Terryn*, E. Van Gool**


B2C-e-commerce is sterk gegroeid de voorbije decennia en de coronacrisis zal deze trend nog versterken. In de EU is e-commerce sterk gereglementeerd, onder meer door het consumentencontractenrecht. De Richtlijn consumentenrechten bevat uitgebreide informatieverplichtingen, regels over levering en risico-overgang en een herroepingsrecht. Dit artikel argumenteert dat deze regels in hun huidige vorm de negatieve milieueffecten van het B2C-e-commercedistributieproces verergeren. Zij verhogen zowel het aantal mislukte leveringen als het aantal terugzendingen en ze zorgen voor een subsidiëring van het minst duurzame e-commerceconsumptiegedrag. Hoewel bewustmaking over deze milieu-impact van cruciaal belang is, bekijkt dit artikel ook alternatieven. Zo kan het consumentenrecht nieuwe technische oplossingen stimuleren en kunnen consumenten bijkomende informatie krijgen over de milieu-impact van verschillende distributieopties, hetgeen zou stroken met de duurzame consumptie-agenda van de Commissie. ‘Groene standaardopties’ lijken ons echter het meest effectieve ‘zachte’ instrument, niettegenstaande de mogelijkheid om nog verregaandere ‘groene’ aanpassingen aan de regels inzake leveringen en het herroepingsrecht in te voeren.

Inloggen


Wachtwoord vergeten?

Abonneren op dit tijdschrift

Om toegang te krijgen tot het gehele artikel heeft u een abonnement nodig. Meer informatie over de abonnementsvormen en prijzen kunt u hier vinden.

Abonneren op dit tijdschrift

Indien u een los artikel wilt bestellen, stuur een e-mail naar info@uitgeverijparis.nl