Uitgeverij Paris × Close
Tijdschrift voor Consumentenrecht & handelspraktijken (TvC)
2021 / 1 (Februari) 1
 
  • OPEN ACCESS
    In dit nummer online pdf
Artikelen
  • Mw. dr. J.A. Luzak

    Preserving Consumers’ Choice Online: Competition Law to the Rescue! online pdf
  • Mw. mr. dr. C.E. de Jager

    ​De huidige Nederlandse Reclame Code als zoethoudertje? Een ‘Reclamecode voor suikerrijke producten’ gewenst online pdf
  • Prof. dr. E. Terryn, E. Van Gool

    Kunnen we e-commerce vergroenen door het consumentencontractenrecht te herzien? online pdf
Uitspraken
    Levensmiddelenrecht
  • Mw. E. Paredis

    HvJ EU 12 november 2019, C-363/18, ECLI:EU:C:2019:954 (Organisation juive européenne en Vignoble Psagot/Ministre de l’Économie et des Finances), m.nt. mw. E. Paredis online pdf
  • Informatieplichten
  • Mr. dr. L.B.A. Tigelaar

    Rb. Rotterdam 16 juli 2020, ECLI:NL:RBROT:2020:6608 (ANWB/gedaagde), m.nt. mw. mr. dr. L.B.A. Tigelaar online pdf
  • Internationaal privaatrecht
  • B. Schmitz LLM

    Rb. Gelderland 19 augustus 2020, ECLI:NL:RBGEL:2020:4446, m.nt. B. Schmitz LLM online pdf
  • Algemene voorwaarden
  • Rb. Overijssel 24 november 2020, ECLI:NL:RBOVE:2020:4047, zonder noot online pdf
Uit de praktijk
  • Mr. dr. J.J.A. Braspenning

    Uit de praktijk online pdf
Nieuws en signaleringen
  • Nieuws en Signaleringen online pdf
Wettenagenda
  • Mr. S. Ben Yaklaf

    Wettenagenda online pdf

​De huidige Nederlandse Reclame Code als zoethoudertje? Een ‘Reclamecode voor suikerrijke producten’ gewenst

Toon als PDF
Mw. mr. dr. C.E. de Jager*


De Nederlandse Reclame Code regelt waaraan verantwoorde reclame in Nederland moet voldoen. In tegenstelling tot alcoholhoudende dranken, is het maken van reclame voor suikerrijke producten niet geregeld in de Nederlandse Reclame Code. Ook op Europees niveau wordt het maken van reclame voor suikerrijke producten vrijwel niet gereguleerd. Daarentegen wordt reclame voor alcoholhoudende dranken wel gereguleerd, onder meer in de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken in de Nederlandse Reclame Code. Uit onderzoek blijkt dat Nederlanders en inwoners van vrijwel alle landen dagelijks meer suiker eten en drinken dan het door de Wereldgezondheidsorganisatie aanbevolen maximum. Evenals een onverantwoorde consumptie van alcoholhoudende drank, veroorzaakt ook een onverantwoorde consumptie van suiker vele gezondheidsproblemen met gevolgen op individueel, nationaal en internationaal niveau. In de bijdrage wordt daarom betoogd dat het niet gerechtvaardigd is dat er wel een Reclamecode voor alcoholhoudende dranken bestaat, terwijl het adverteren voor suikerrijke producten niet aan regels gebonden is. In dat licht wordt in de bijdrage voorgesteld om een ‘Reclamecode voor suikerrijke producten’ op te nemen in de Nederlandse Reclame Code. Op basis van de voorschriften in de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken wordt tevens een voorzet gegeven voor de inhoud van de voorgestelde Reclamecode.

Inloggen


Wachtwoord vergeten?

Abonneren op dit tijdschrift

Om toegang te krijgen tot het gehele artikel heeft u een abonnement nodig. Meer informatie over de abonnementsvormen en prijzen kunt u hier vinden.

Abonneren op dit tijdschrift

Indien u een los artikel wilt bestellen, stuur een e-mail naar info@uitgeverijparis.nl