Prof. dr. E. Terryn
Mr. dr. M.Y. Schaub
Prof. mr. V. Mak, mr. dr. D.J.B. Op Heij
Mr. J.J. Dammingh
Mr. dr. M.W. Wallinga
Mr. dr. T. Jonkers
Mr. dr. L.B.A. Tigelaar
Mr. dr. J.J.A. Braspenning
Mr. S. Ben Yaklaf
Consumenten correct informeren over ecologische duurzaamheid: een uitdaging en een must?
De strijd tegen ‘greenwashing’ staat hoog op de agenda: van de Europese Commissie, van nationale autoriteiten en regeringen maar ook van dit tijdschrift. Paul Verbruggen wees in het vorige nummer reeds op de bestaande mogelijkheden om ‘greenwashing’ aan te pakken als oneerlijke handelspraktijk en op de richtsnoeren – zowel op Europees niveau als op nationaal niveau – die de algemene normen die oneerlijke handelspraktijken verbieden concreter proberen te maken. De ACM heeft sinds begin dit jaar een Leidraad duurzaamheidclaims; ook in België kondigde de bevoegde staatssecretaris zopas een ‘praktische gids’ voor bedrijven aan. Maar zelfs met deze richtsnoeren blijft het moeilijk over zo’n complex thema correct en eenduidig te communiceren. Dit redactioneel wil kort inzoomen op twee aspecten van dit debat: enerzijds de uitdagingen bij het ontwikkelen van een uniforme methodologie om duurzaamheid te meten en over duurzaamheid te communiceren en anderzijds de vraag of informeren over duurzaamheid wel effectief kan leiden tot duurzamer gedrag.
Om toegang te krijgen tot het gehele artikel heeft u een abonnement nodig. Meer informatie over de abonnementsvormen en prijzen kunt u hier vinden.
Abonneren op dit tijdschrift