Dr. G.J.H. van der Sangen, prof. mr. drs. D.F.M.M. Zaman
Mr. dr. M. Olaerts
Mr. P. van der Zanden, prof. dr. mr. P.M. van der Zanden RA
Dr. J.L. van de Streek
Ook de overheid verkoopt tegenwoordig haar producten. Op de site van de Rijksoverheid valt de volgende snedige reclametekst voor haar nieuwe wetgevingsproduct, de flex-BV, te lezen: ‘Een besloten vennootschap oprichten betekende tot voor kort: fikse kosten en weinig flexibiliteit. Sinds 1 oktober 2012 is dat anders. Door het bv-recht eenvoudiger en flexibeler te maken, is de rechtsvorm van de besloten vennootschap een stuk aantrekkelijker voor (startende) ondernemers. Ook voor bestaande bv’s kunnen de nieuwe regels relevant zijn.’ Het gaat natuurlijk te ver dit te kwalificeren als misleidende reclame, maar – zoals vaak bij reclame – zijn enige kanttekeningen bij dit enthousiasme wel op hun plaats. Die zullen wij in het navolgende geven. Want is het nieuwe BV-recht wel zoveel aantrekkelijker als wordt gesuggereerd en gaat het bedrijfsleven – en dan met name het mkb – er wel daadwerkelijk van profiteren?
Om toegang te krijgen tot het gehele artikel heeft u een abonnement nodig. Meer informatie over de abonnementsvormen en prijzen kunt u hier vinden.
Abonneren op dit tijdschrift