Uitgeverij Paris × Close
Tijdschrift voor Consumentenrecht & handelspraktijken (TvC)
2010 / 5 (Oktober) 1
 
  • Mr. Th.J.M. van Mierlo

    Verbetering duurzaamheidclaims op de internationale agenda online pdf
 
  • Dr. R.F.H. Mertens LLM

    Verbeterde bescherming voor kopers van timeshares! online pdf
 
  • Mw. mr. M. Davidović, prof. mr. P.R. Rodrigues

    Oordelen Commissie Gelijke Behandeling 2009 online pdf
Uitspraken
    Algemene voorwaarden
  • Dr. C. Mak

    HvJ EG 6 oktober 2009, zaak C-40/08 (m.nt. mw. dr. C. Mak) online pdf
  • Prof. mr. M.B.M. Loos

    Rb. Groningen 31 maart 2010, zaak-/rolnr. 115469 / HA ZA 10-45, LJN BM1402 (m.nt. prof. mr. M.B.M. Loos) online pdf
  • Geschillencommissie Telecommunicatie 12 augustus 2009, dossiernr. TEL09-0624 online pdf
  • Dienstverlening
  • Dr. A.D. Littler

    HvJ 3 juni 2010, zaak C-258/08 (m.nt. dr. A.D. Littler) online pdf
  • Rb. ’s-Gravenhage 12 november 2009, rolnr. 874130/09-18347 online pdf
  • Recreatie
  • Geschillencommissie Recreatie 17 april 2009, dossiernr. REC08-0115 online pdf
  • Reizen
  • Mw. dr. I. Koning

    HvJ 6 mei 2010, zaak C-63/09 (m.nt. mw. dr. I. Koning) online pdf
Boekbesprekingen
  • Richtlijn consumentenrecht   M.W. Hesselink & M.B.M. Loos (red.),Het voorstel voor een Europese richtlijn consumentenrechten. Een Nederlands perspectief, Den Haag: Boom 2009, 263 p.   M.B.M. Loos, De koopregeling in het voo online pdf
  • Europees consumentenrecht   H.-W. Micklitz, N. Reich & P. Rott,Understanding EU Consumer Law, Antwerp: Intersentia 2009, 378 + XVIII p.   Chr. Twigg-Flesner (ed.),The Cambridge Companion to European Union Private Law, Cambr online pdf
  • Prof. mr. M.B.M. Loos

    Handhaving   E.F.D. Engelhard, I. Giesen, C.B.P. Mahé & M.Y. Schaub (red.), Handhaving van en door het privaatrecht, Den Haag: Boom 2009, 329 p.   M.B.M. Loos & W.H. van Boom, Handhaving van het consumentenrecht (preadvieze online pdf
 
  • Nieuws en signaleringen online pdf
 
  • Wettenagenda 2010-5 online pdf

Oordelen Commissie Gelijke Behandeling 2009

 
Toon als PDF
Mw. mr. M. Davidović*, prof. mr. P.R. Rodrigues**


Tijd, geld en moeite die met het aanhangig maken van een zaak gemoeid zijn, schrikken menigeen hiervan af. De klachtenpiramide, waarvan de brede basis een grote hoeveelheid incidenten herbergt en die steeds smaller wordt naarmate de meldingsbereidheid bij bepaalde instanties wordt meegewogen, blijkt voor consumentenzaken nog steeds van toepassing. Dat wordt anders als het aangedane leed ernstig is of de materiële schade aanzienlijk. Het aankaarten van discriminatie ligt meestal extra gevoelig. Gevoelens van schaamte en de vrees dat de klacht zich tegen je keert (victimisatie) is groot. Er wordt geprobeerd om deze klachtdrempels te slechten. Zo kunnen consumenten die in het uitgaansleven op discriminatoire gronden geweigerd zijn, hun klacht per sms indienen.

In deze kroniek leest u hierover verder en ook over de klachten die wél de Commissie Gelijke Behandeling (CGB of Commissie) hebben bereikt. Art. 7 van de Algemene wet gelijke behandeling (AWGB) verbiedt het maken van onderscheid bij het aanbieden van diensten en goederen op de gronden ras, geslacht, geloof of levensovertuiging, seksuele gerichtheid, nationaliteit, politieke gezindheid en burgerlijke staat. Voorafgaande aan de bespreking van de oordelen, doen wij verslag van de nieuwe ontwikkelingen op het terrein van gelijke behandeling voor zover die betrekking hebben op het consumentenrecht.

Inloggen


Wachtwoord vergeten?

Abonneren op dit tijdschrift

Om toegang te krijgen tot het gehele artikel heeft u een abonnement nodig. Meer informatie over de abonnementsvormen en prijzen kunt u hier vinden.

Abonneren op dit tijdschrift

Indien u een los artikel wilt bestellen, stuur een e-mail naar info@uitgeverijparis.nl