Uitgeverij Paris × Close
Tijdschrift voor Consumentenrecht & handelspraktijken (TvC)
2015 / 2 (April) 1
 
  • Prof. dr. M.B.M. Loos

    Van de redactie online pdf
Artikelen
  • Mw. mr. D.J.B. Op Heij

    ‘Nakoming’: een geschikte remedie voor overeenkomsten tot levering van digitale inhoud? online pdf
  • Mr. G.H. Lankhorst

    De gewijzigde Wet schuldsanering natuurlijke personen: in vogelvlucht van 2008 tot 2014 (deel 2: De rol van de rechter en de Wsnp-rechtspraak) online pdf
  • Mr. drs. J.J.A. Braspenning, mw. prof. mr. dr. V. Mak

    Nieuwe regels voor hypothecaire kredietverstrekking aan consumenten: over leren en bezweren online pdf
Uitspraken
    Financiële dienstverlening
  • Mr. drs. J.J.A. Braspenning

    Hof Arnhem-Leeuwarden 2 september 2014, ECLI:NL:GHARL:2014:6792 (X/Nationale-Nederlanden Levensverzekering Maatschappij N.V. (RVS), Financieringshuis Kredieten B.V. en Hollandsche Disconto Voorschotbank B.V. (HDV)), m.nt. mr. drs. J.J.A. Braspenning online pdf
  • Handelspraktijken
  • Prof. dr. M.B.M. Loos

    Rb. Noord-Holland 13 november 2014, ECLI:NL:RBNHO:2014:12536 (X/Richèl B.V.), m.nt. prof. dr. M.B.M. Loos online pdf
  • Mw. dr. V. Mak

    Rb. Midden-Nederland 10 september 2014, ECLI:NL:RBMNE:2014:5091 (X/Business Lease Nederland), m.nt. mw. prof. mr. dr. V. Mak online pdf
  • Rb. Noord-Holland 17 december 2014, ECLI:NL:RBNHO:2014:12122 (X/Exclusive Sportcars) online pdf
Boekbesprekingen
  • Mr. R.R.M. de Moor

    M.B.M. Loos, Consumentenkoop, door mr. R.R.M. de Moor online pdf
Nieuws en signaleringen
  • Nieuws en signaleringen online pdf
 
  • Wettenagenda 2015-2 online pdf

‘Nakoming’: een geschikte remedie voor overeenkomsten tot levering van digitale inhoud?

Toon als PDF
Mw. mr. D.J.B. Op Heij*


Op 10 november 2014 is door de regering een voorstel voor een reparatiewet ingediend ten aanzien van de regulering van digitale inhoud in artikel 7:5 lid 5 BW. Dit voorstel houdt in dat op geïndividualiseerde digitale inhoud waarover feitelijke macht kan worden uitgeoefend de regels van consumentenkoop uit Boek 7 BW grotendeels van toepassing zijn. De bepalingen uit Boek 7 BW zijn opgesteld voor tastbare zaken, terwijl digitale inhoud niet tastbaar is. In deze bijdrage wordt ingegaan op de geschiktheid van de remedie nakoming uit artikel 7:21 BW op overeenkomsten tot levering van digitale inhoud. Er worden kritische vragen gesteld, bijvoorbeeld of digitale inhoud wel kan worden verwijderd of kan worden teruggegeven. Tevens wordt gekeken naar de Consumer Rights Bill in Engeland waarin veel aandacht is besteed aan de regulering van digitale inhoud. Hoewel artikel 7:21 BW voldoende mogelijkheden zou kunnen bieden om van geval tot geval tot een oplossing te komen, bestaan er op dit moment nog te veel onduidelijkheden in geval van toepassing van artikel 7:21 BW op digitale inhoud. De belangrijkste conclusie is dat door de wetgever aan de consument meer duidelijkheid dient te worden verschaft.

Inloggen


Wachtwoord vergeten?

Abonneren op dit tijdschrift

Om toegang te krijgen tot het gehele artikel heeft u een abonnement nodig. Meer informatie over de abonnementsvormen en prijzen kunt u hier vinden.

Abonneren op dit tijdschrift

Indien u een los artikel wilt bestellen, stuur een e-mail naar info@uitgeverijparis.nl