Mr. Th.J.M. van Mierlo
Mr. G.H. Lankhorst
Mr. P.E. Ernste
Mr. Th.J.M. van Mierlo
Mr. dr. E.D.C. Neppelenbroek
Mr. drs. J.H.M. Spanjaard
Mr. drs. J.H.M. Spanjaard
Mr. drs. J.H.M. Spanjaard
Mr. drs. J.H.M. Spanjaard
Mw. mr. dr. M.Y. Schaub
Mw. mr. dr. M.Y. Schaub
Mr. R.R.M. de Moor
Mr. R.R.M. de Moor
Mr. M. Zilinsky
Het species van tweezijdige zelfregulering, afspraken tussen organisaties van ondernemers en consumenten, bestaat al langer dan ik dacht. Bestempelde ik eerder de Klachtencommissie Zuivelhandel uit 1963 als de oudste tweezijdige geschillencommissie van na de oorlog, nu ben ik op nog oudere sporen gestuit. Anders dan u misschien verwacht, is het niet de Consumentenbond die als eerste met het bedrijfsleven afspraken maakte over algemene voorwaarden en geschilbeslechting. Die eer komt toe aan zijn drie jaar oudere zus, de Nederlandse Huishoudraad. De Huishoudraad, die al lang niet meer bestaat, maakte dergelijke afspraken met drie branches in en om 1960. De branche van wasserijen had de primeur gevolgd door de verwante branche van chemisch reinigen en de woonbranche. De drie branches behoren later ook tot de eerste geschillencommissies bij de Stichting Consumentenklachten, een initiatief van de Consumentenbond, de jongere broer van de Huishoudraad.
Om toegang te krijgen tot het gehele artikel heeft u een abonnement nodig. Meer informatie over de abonnementsvormen en prijzen kunt u hier vinden.
Abonneren op dit tijdschrift