Hendrik Ploeger, Herman de Wolff
Lieke Knoups - Severijn Hulshof Advocaten
Ronald Kousen - Deloitte, Evelien Deijkers - Deloitte
John Wijnmaalen - Dirkzwager advocaten & notarissen
Nadat op 17 juni 2014 het wetsvoorstel voor de Omgevingswet bij de Tweede Kamer werd ingediend, is er al een aardige verzameling artikelen geschreven over verschillende deelonderwerpen van dit wetsvoorstel. Zelf gaf ik in de vorige aflevering van dit tijdschrift al een beknopt overzicht van het wetsvoorstel, met als toezegging dat in deze aflevering meer op details van de verschillende onderdelen zal worden ingegaan. In dit artikel zal ik daarom beschrijven wat in de praktijk de gevolgen van het wetsvoorstel zijn, uitgaande van de beleidscyclus die als bestuurlijk model aan de systematiek van het wetsvoorstel en het beoogde gebruik daarvan ten grondslag ligt. Het wetsvoorstel kent grote ambities en zal moeten fungeren als middel om binnen de overheid tot een cultuurverandering te leiden. Die beoogde verandering wordt niet direct zichtbaar in de verschillende instrumenten – ook niet als deze met hun huidige (vermeende) evenknieën worden vergeleken – maar blijkt vooral wanneer wordt gekeken naar gevolgen van een consequente toepassing van de samenhang tussen de instrumenten. In dit artikel bespreek ik daarom het geheel van het wetsvoorstel aan de hand van de beoogde samenhang tussen de instrumenten. En die samenhang wordt vormgegeven in de beleidscyclus.
Om toegang te krijgen tot het gehele artikel heeft u een abonnement nodig. Meer informatie over de abonnementsvormen en prijzen kunt u hier vinden.
Abonneren op dit tijdschrift