Uitgeverij Paris × Close
Tijdschrift voor Consumentenrecht & handelspraktijken (TvC)
2021 / 4 (Augustus) 1
 
  • OPEN ACCESS
    In dit nummer online pdf
Artikelen
  • Mr. dr. P.W.J. Verbruggen

    Klimaatrechtspraak, consumentenrecht en misleidende milieuclaims online pdf
  • Mr. dr. B.B. Duivenvoorde

    Datagedreven marketing en de toekomst van het consumentenrecht: tijd voor een nieuwe beschermingsgedachte? online pdf
  • Mr. dr. L.B.A. Tigelaar, mw. prof. mr. drs. C.M.D.S. Pavillon

    ​De bewijslastomkering bij oneerlijke handelspraktijken online pdf
  • Prof. mr. dr. M.B.M. Loos

    ​De (voorgestelde) omzetting van de Richtlijnen verkoop goederen en digitale inhoud online pdf
  • Mw. mr. M.P.M. Hennekens, mw. mr. F.C. van der Jagt-Vink

    ​Kroniek Privacyrecht 2020 online pdf
Uitspraken
    Vrijwillige veiling, algemene veilingvoorwaarden
  • Mw. mr. dr. I. Visser

    Rb. Rotterdam 6 november 2019, ECLI:NL:RBROT:2019:8812, m.nt. mw. mr. dr. I. Visser online pdf
Uit de praktijk
  • Mr. dr. J.J.A. Braspenning

    Uit de praktijk online pdf
Nieuws en signaleringen
  • ​Nieuws & signaleringen online pdf
Wettenagenda
  • Mr. S. Ben Yaklaf

    Wettenagenda online pdf

Datagedreven marketing en de toekomst van het consumentenrecht: tijd voor een nieuwe beschermingsgedachte?

Toon als PDF
Mr. dr. B.B. Duivenvoorde*


Wie publicaties leest op het gebied van marketing ziet een belangrijke trend voor de toekomst. Bedrijven verzamelen steeds meer informatie over het beslisgedrag van consumenten. Daarmee komen bedrijven steeds dichter bij een accurate voorspelling van het gedrag van consumenten, bijvoorbeeld via psychologische profielen en de herkenning van gezichtsuitdrukkingen. Dit artikel bespreekt welke veranderingen te verwachten zijn op het gebied van datagedreven marketing en of de huidige beschermingsgedachten die ten grondslag liggen aan het consumentenrecht voldoende basis bieden om de consument te beschermen tegen deze ontwikkelingen. Omdat de nieuwe ontwikkelingen naar verwachting een nieuw soort ongelijkheid tussen handelaar en consument met zich brengen, betoogt dit artikel dat het tijd is voor een heroverweging van de beschermingsgedachten.

Inloggen


Wachtwoord vergeten?

Abonneren op dit tijdschrift

Om toegang te krijgen tot het gehele artikel heeft u een abonnement nodig. Meer informatie over de abonnementsvormen en prijzen kunt u hier vinden.

Abonneren op dit tijdschrift

Indien u een los artikel wilt bestellen, stuur een e-mail naar info@uitgeverijparis.nl