Uitgeverij Paris × Close
Tijdschrift voor Consumentenrecht & handelspraktijken (TvC)
2018 / 5 (Oktober) 1
 
  • In dit nummer online pdf
Artikelen
  • Mw. mr. dr. M.Y. Schaub

    De verantwoordelijkheid van intermediaire onlineplatformen voor de informatieplichten van de gebruikers online pdf
  • J.M. Benning LL.M.

    The Average Online Consumer. ​A proposal for a new approach to assessing the fairness of online behavioral advertising under the Unfair Commercial Practices Directive online pdf
  • J.M. Meester LLB

    Koppelverkoop in de IDD. Enkele vragen bij de implementatie van de Richtlijn verzekeringsdistributie online pdf
  • Mr. J.J. Dammingh

    Makelaardij 2015-2017 (II) online pdf
  • Geschiedenis van het consumentenrecht online pdf
  • Mr. Th.J.M. van Mierlo

    Kroonjuwelen voor consumenten in het BW: geschiedenis van het Nederlandse consumentenrecht online pdf
Uitspraken
    Algemene voorwaarden
  • Rb. Oost-Brabant, sector kanton, locatie Eindhoven, 28 juni 2018, ECLI:NL:RBOBR:2018:3169 (Claimingo B.V./Ryanair Ltd.), m.nt. prof. mr. dr. M.B.M. Loos online pdf
  • Mr. drs. J.H.M. Spanjaard

    Rb. Limburg 1 augustus 2018, ECLI:NL:RBLIM:2018:7889 (PALDEN FINANCE OÜ LIETUVOS FILIALAS, h.o.d.n. LOANRIDER/ gedaagde), m.nt. mr. drs. J.H.M. Spanjaard online pdf
  • Koop op afstand
  • Prof. mr. dr. M.B.M. Loos

    Hof ’s-Hertogenbosch 27 februari 2018, ECLI:NL:GHSHE:2018:831 (X/Y Juweliers B.V.), m.nt. prof. mr. dr. M.B.M. Loos online pdf
Uit de praktijk
  • Mr. dr. J.J.A. Braspenning

    Uit de praktijk online pdf
Nieuws en signaleringen
  • Nieuws en signaleringen online pdf
Wettenagenda
  • Mw. S.S. van Kampen, LLM

    Wettenagenda online pdf

The Average Online Consumer. ​A proposal for a new approach to assessing the fairness of online behavioral advertising under the Unfair Commercial Practices Directive

A proposal for a new approach to assessing the fairness of online behavioral advertising under the Unfair Commercial Practices Directive
Toon als PDF
J.M. Benning LL.M.*


The Unfair Commercial Practices Directive (hereafter: UCPD) contains a normative benchmark, called the average consumer benchmark, which depicts the average consumer as the ‘reasonably well-informed and reasonably observant and circumspect’ consumer. It is used as a test to see whether a commercial practice, offline or online, is to be considered as unfair or misleading. However, it has been criticized for not reflecting reality as it provides for a consumer image that reflects the expected behavior of an average consumer rather than his real behavior. Whether the average consumer notion is an appropriate benchmark for the offline world will not be questioned in this paper, but it is argued that the socio-empirical image of the online consumer, targeted individually by online behavioral advertising (hereafter: OBA), is even further away from this normative image than the socio-empirical image of the offline consumer and therefore the average consumer notion is highly inappropriate as a test to assess the fairness of OBA. For that reason, a proposal is made for a new approach to assessing the fairness of OBA under the UCPD.

Inloggen


Wachtwoord vergeten?

Abonneren op dit tijdschrift

Om toegang te krijgen tot het gehele artikel heeft u een abonnement nodig. Meer informatie over de abonnementsvormen en prijzen kunt u hier vinden.

Abonneren op dit tijdschrift

Indien u een los artikel wilt bestellen, stuur een e-mail naar info@uitgeverijparis.nl