Consumentenrecht

Tijdschrift voor Consumentenrecht & handelspraktijken (TvC)

TvC signaleert ontwikkelingen op het gebied van het consumentenrecht en biedt een kritische analyse in praktijkgerichte en wetenschappelijke bijdragen.
Meer informatie

Een gedragswetenschappelijk perspectief op de consumentenkredietovereenkomst

Dit onderzoek gaat over de regulering van consumentenkrediet in Nederland, met inbegrip van de invloed van Europese regelgeving. Om de markt voor het consumentenkrediet te reguleren bestaat er een divers palet aan wet- en regelgeving. Informatieplichten spelen daarin een prominente rol. In dit boek worden het informatieparadigma en de daaraan ten grondslag liggende uitgangspunten van beleidsmakers gespiegeld aan actuele inzichten uit de gedragseconomie en psychologie. Onderzoek uit deze gedragswetenschappen laat zien dat de consument als beslisser kwetsbaar is en nogal eens suboptimale beslissingen neemt. Zo wordt informatie niet altijd gelezen en ontbreekt het consumenten aan elementaire financiële kennis.

 

Het dominante consumentbeeld dat ten grondslag ligt aan de bestaande wet- en regelgeving staat onder druk. Door wetenschappers en beleidsmakers zijn de laatste jaren interessante alternatieve beleidsinstrumenten voorgesteld om het (leen)gedrag van consumenten ten goede te beïnvloeden. In dit boek wordt een aantal nieuwe benaderingen voor de regulering van het consumptief krediet geïntroduceerd, geanalyseerd en op empirische wijze getest. De resultaten van deze exercitie worden teruggekoppeld naar het geldend recht en de implicaties daarvan voor wetenschappers en beleidsmakers worden besproken.

mr. drs. J.J.A. Braspenning
Meer informatie € 62,50

Sanctionering van informatieplichten uit de Richtlijn consumentenrechten

Verschillende Europese richtlijnen die de consument beogen te beschermen, bevatten informatieplichten. Een van deze richtlijnen is de Richtlijn consumentenrechten (2011/83/EU). Op grond daarvan zijn ondernemers verplicht aan consumenten informatie te verstrekken als zij een overeenkomst sluiten in een fysieke winkel, buiten een verkoopruimte of op afstand. Evenals andere richtlijnen uit het consumentenacquis laat de Richtlijn consumentenrechten de sanctionering van een schending van deze informatieplichten grotendeels over aan de lidstaten.

In dit onderzoek wordt nagegaan hoe de sanctionering van deze informatieplichten eruitziet in Duitsland, Engeland en Nederland. Dit gebeurt aan de hand van de volgende vraag: hoe wordt een schending van informatieplichten uit de Richtlijn consumentenrechten in Duitsland, Engeland en Nederland gesanctioneerd en wie hanteren deze sancties en waarom zij? Deze vraag wordt beantwoord aan de hand van drie delen. In deel I van dit onderzoek wordt stilgestaan bij de informatieplichten uit de Richtlijn consumentenrechten en hun doel. In deel II wordt ingegaan op de sancties die kunnen worden toegepast in de drie rechtsstelsels bij een schending van een informatieplicht en wordt ingegaan op degenen die ze hanteren. In deel III wordt bekeken welke keuzes in Duitsland, Engeland en Nederland zijn gemaakt bij de sanctionering van oneerlijke handelspraktijken en de handhaving van het consumentenrecht.

mr. L.B.A. Tigelaar
Meer informatie € 52,50

Vijftig jaar SER consumentenoverleg: het smaakt naar meer

De ondernemer en de consument van nu zijn niet die van de jaren zestig. Kwamen toen de melkman en de wasman aan huis, nu zijn het vooral internetbestellingen die aan de deur worden afgeleverd. Kwam toen de man van de P.T.T. langs om de nieuwe abonnee van een fysieke aansluiting te voorzien, nu worden nieuwe klanten draadloos verbonden. Thom van Mierlo blikt in drie persoonlijk getinte verhalen terug op het overleg tussen ondernemers en consumenten sinds de jaren zestig.

Thom van Mierlo
Meer informatie € 15,40

Handboek Consumentenrecht

Een overzicht van de rechtspositie van de consument

Consumentenrecht is een volwassen en complex rechtsgebied geworden; een rechtsgebied met een breed scala aan onderwerpen en een groot maatschappelijk belang. Iedereen heeft er dagelijks bewust of onbewust mee te maken.

Meer informatie € 86,00

aantal per pagina

5
10
25
Alles

filters

NIEUWSBRIEF

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

Aanmelden
Contact

Uitgeverij Paris bv

Postbus 4083, 7200 BB Zutphen

Waterstraat 5, 7201 HM Zutphen

 

E-mail info@uitgeverijparis.nl

Telefoon 0575-514299

Fax 0575-514509

KvK 08101480

Contactpagina