Mr. S.J. Beeston, mr. dr. P. Jansen
Mr. A. den Breejen
Mr. J.V. Tetelepta
Mr. J.E. de Boer - Londen
Mr. J.E. de Boer - Londen
S.N. Broskij - Erasmus Universiteit Rotterdam
Steun ten behoeve van vervoersinfrastructuur valt binnen het staatssteunrecht en aldus gelden ook voor deze infrastructuur de algemene, commune principes voor het verlenen van staatssteun. De concrete toepassing daarvan is evenwel complex. Zo is het vaak lastig na te gaan of steun al dan niet ten goede komt aan een economische activiteit. Verder zijn bij de bouw, de exploitatie of het gebruik van infrastructuurprojecten vaak meerdere categorieën spelers betrokken waaraan staatssteun potentieel ten goede kan komen. Dat rechtvaardigt een separate bijdrage over staatssteun en vervoersinfrastructuur. Na een korte inleiding, zal eerst het algemene juridische kader van staatssteun aan infrastructuur worden beschreven. Vervolgens zal worden ingezoomd op hoe dit kader concreet uitwerkt in het kader van de aanleg, het onderhoud en de exploitatie van wegen, bruggen, tunnels en binnenlandse waterwegen. Tot slot zal een en ander verder worden geconcretiseerd aan de hand van twee arresten van het Gerecht van 13 december 2018: T-630/15 (Scandlines Danmark) en T-631/15 (Stena Line Scandinavia). Deze arresten, die betrekking hebben op het Fehmarn Belt-project met vaste verbinding, bestaande uit een 12 mijl lange kust-tot-kustonderwatertunnel tussen Denemarken en Duitsland voor weg- en spoorverkeer, maken met name duidelijk dat staatssteun voor elk groot infrastructuurproject in tijd en omvang moet worden beperkt. Net zoals het eerdere arrest T-68/15 (HH Ferries) van 19 september 2018 met betrekking tot de vaste verbinding over de Øresund gaat het hier in zekere zin om een atypische situatie waarbij via een tunnel tussen twee lidstaten een dienst wordt aangeboden die grotendeels substitueerbaar is door die van commerciële veerdienstmaatschappijen.
Om toegang te krijgen tot het gehele artikel heeft u een abonnement nodig. Meer informatie over de abonnementsvormen en prijzen kunt u hier vinden.
Abonneren op dit tijdschrift