Moet in een dagbladadvertentie waarin reclame wordt gemaakt voor hypotheken ook de kredietwaarschuwing ‘Let op! Geld lenen kost geld’ opgenomen worden? En welke reclame-uiting moet nu voorzien zijn van een risico-indicator? Dit zijn vragen waar reclamemakers in de financiële sector sinds de invoering van de Wft vaak mee te maken krijgen. Ook bedrijfsjuristen en medewerkers van complianceafdelingen die met de beoordeling van reclame- en marketingcampagnes zijn belast, worden met deze vragen geconfronteerd.
In dit boek worden niet alleen alle wettelijke reclame- en marketingvoorschriften voor de financiële sector behandeld, maar ook regelgeving die voortvloeit uit zelfregulering zoals de Code Rendement en Risico en de Gedragscode Hypothecaire Financieringen. Daarnaast wordt in dit boek uitgebreid aandacht geschonken aan uitspraken van de Reclame Code Commissie. Deze geven een goed beeld van waar in de financiële praktijk de grenzen liggen van oneerlijke en misleidende reclame.
Ook beschikbaar via LI Library en XPOSI-shop.
Mr. N. (Nienke) Boomsma (1968) is sinds 1997 als bedrijfsjurist werkzaam bij Rabobank Nederland. Daarnaast is zij lid van de Commissie Regelgeving van de Dutch Dialogue Marketing Association (DDMA).
Voorwoord
1. Productonafhankelijke reclameregels – privaatrecht
2. Productonafhankelijke relameregels – publiekrecht
3. Productonafhankelijke reclameregels – zelfregulering
4. Productgerelateerde reclameregels – publiekrecht
5. Productgerelateerde reclameregels – zelfregulering
6. Uitspraken van de RCC inzake reclame-uitingen voor financiële producten en diensten
7. Marketingregels
8. Marketingregels – zelfregulering
9. Promotionele kansspelen
Lijst van afkortingen
Literatuurlijst
Over de auteur