Webshop
Tijdschriften online
Inloggen Winkelmand (0)
Winkelmand
Totaal
€ 0,00
Naar winkelmand
English Vlaggetje English
Uitgeverij Paris
informatie en dienstverlening voor de juridische professional
Close
Close
Boeken
Alle boeken
Rechtsgebieden
ArbeidsrechtBouwrechtConsumentenrechtEuropees rechtFinancieel rechtFiscaal rechtGezondheidsrechtHandelsrechtICT-rechtInternationaal privaatrechtOmgevingsrechtOndernemingsrechtPrivaatrechtProcesrechtRecht algemeenStrafrechtVervoersrechtVerzekeringsrecht
Series
AB&V serieTvC-reeksACIS-serieArbeidsomstandighedenrechtCollectief arbeidsrechtFase-scriptieprijsFinancieel Juridische ReeksICGI-reeksIndividueel arbeidsrechtJuridische reeksMaritiem ArbeidsverdragNTHR-reeksParlementaire geschiedenis arbeidsrechtPlatform publiek- en privaatrecht in dialoogPreadviezen commerciƫle rechtspraktijkPreadviezen Vereniging voor Burgerlijk RechtPreadviezen Koninklijke Vereeniging HandelsrechtPreadviezen Christen Juristen Vereniging(Re)Organisatie, Fusie & OvernameSerie Bouw- en aanbestedingsrechtSerie Bouw- en Aanbestedingsrecht (nieuwe opzet)Thema's Arbeid & Recht
Tijdschriften Events
Bezoek ook Europa Law Publishing
Home
Politiewet 2012

Politiewet 2012

Nader beschouwd aan de hand van de parlementaire behandeling en uitgebrachte adviezen
mr. P.J.D.J. Muijen
Boek
€ 36,00
Bestellen
Beschrijving
Over de auteur(s)
Inhoudsopgave
Beschrijving

De Politiewet 2012 geeft het wettelijk kader voor de nationale politie. Hadden we in een nog niet zo’n ver verleden het Korps Rijkspolitie en de gemeentelijke politiekorpsen, daarna begin jaren 90 de regionale politie, nu krijgen we een nationale politie.  Alsof dat alles nog niet voldoende is, treden er voor andere actoren in de veiligheidszorg op 1 januari 2013 ook ingrijpende wijzigingen op. Ik noem de reorganisatie van het Openbaar Ministerie en die van de rechtspraak. Een klein understatement om te zeggen dat er in 2013 veel verandert.

 

De nationale politie moet ervoor gaan zorgen dat de bestaande regionale verschillen verdwijnen en alle energie gericht wordt op het organiseren van een professionele politiezorg. Snel, adequaat en efficiënt. Dat geldt niet alleen voor grote opsporingsonderzoeken of evenementen, aandacht is er ook voor de lokale veiligheidszorg. De wijkagent is daar een voorbeeld van. De Politiewet 2012 schrijft voor dat er per 5000 inwoners ten minste één wijkagent is!

 

Historisch gezien beweegt de organisatie van de Nederlandse politie zich van lokaal naar regionaal en van regionaal naar landelijk. Deze schaalvergroting kan z’n voordelen hebben, maar herbergt ook evidente risico’s. Een van de risico’s speelt in de hele parlementaire behandeling een dominante rol. Dit betreft de zorg dat de afstand tussen een centraal georganiseerde politie en lokale veiligheidsproblemen te groot wordt. Vaak duurt het een hele tijd alvorens daaromtrent conclusies kunnen worden getrokken. Eén ding is in ieder geval zeker, ook de implementatie van een nationale politie zal de komende jaren met belangstelling door velen gevolgd worden.

Over de auteur(s)

Peter Muijen is plaatsvervangend hoofdofficier van justitie Limburg en publiceert regelmatig over onderwerpen betreffende politie, informatie en privacy.

 

 

 

Inhoudsopgave

Inleiding

 

1 Begripsbepalingen

 

2 De uitvoering van de politietaak

2.1 De taak van de politie en de politietaken van de Koninklijke marechaussee

2.2 Bevoegdheden

2.3 Het gezag

 

3 Het beleid ten aanzien van de politie en de organisatie van de politie

3.1 Beleids- en beheersbevoegdheden en kwaliteitszorg op rijksniveau

3.1.1 De landelijke beleidsdoelstellingen

3.1.2 De doelstellingen voor de regionale en landelijke eenheid

3.2 De inrichting van de politie

3.2.1 Algemene bepalingen

3.2.2 De korpschef

3.2.3 Beleids- en beheerscyclus en bekostiging

3.3 De regionale eenheden

3.4 Bovenlokale afstemming

3.5 De landelijke eenheden

3.6 Rechtspositie

 

4 De Rijksrecherche

 

5 Bijstand

5.1 Bijstand aan de politie

5.2 Bijstand aan de rijksrecherche

5.3 Bijstand aan de Koninklijke marechaussee

 

6 Toezicht

 

7 De behandeling van klachten

 

8 Slotbepalingen

 

9 Advies Raad van State

9.1 Samenvatting

9.2 Aanloop naar de nota van wijziging

9.3 Vormgeving als nota van wijziging

9.4 Hoofdlijnen van het voorstel

9.4.1 Doel

9.4.2 Inhoud

9.5 Vergroting van de slagvaardigheid van de politie

9.5.1 Algemeen

9.5.2 De regionale eenheden

9.5.3 De territoriale onderdelen van de politie

9.6 Versterking van de democratische inbedding: algemene overwegingen

9.7 Democratische inbedding op lokaal niveau en versterking van het lokaal gezag

9.7.1 Ontwikkelingen rond gezag en beheer

9.7.2 Centralisatie van het beheer in het voorstel

9.7.3 Maatregelen om democratische inbedding te versterken

9.7.4 Conclusie

9.8 Positionering van de politie op landelijk niveau

9.9 Eenhoofdig bestuur

9.10 Politiegegevens

9.11 Benoeming van leidinggevenden

9.12 Financiële gevolgen

9.13 Begroting van de rijksrecherche

9.14 Delegatiegrondslag

9.15 Besluitvorming binnen de regionale eenheden

9.16 Klachtenregeling

9.16.1 Evaluatie klachtenregeling

9.16.2 Vaststelling nadere regels voor klachtenbehandeling door korpschef

9.17 Redactionele kanttekeningen

9.18 Historische context

9.18.1 Voor de Politiewet 1993

9.18.2 Totstandkoming van de Politiewet 1993

9.18.3 Ontwikkelingen sinds 1993

 

10 Nader rapport: standpunt Minister van Veiligheid en Justitie

10.1 Samenvatting

10.2 Aanloop naar de nota van wijziging

10.3 Vormgeving nota van wijziging

10.4 Hoofdlijnen van het voorstel

10.5 Vergroting van de slagvaardigheid van de politie

10.5.1 Algemeen

10.5.2 De regionale eenheden

10.5.3 De territoriale onderdelen van de politie

10.6 Versterking van de democratische inbedding: algemene overwegingen

10.7 Democratische inbedding op lokaal niveau en versterking van het lokaal gezag

10.7.1 Ontwikkelingen rond gezag en beheer

10.7.2 Centralisatie van het beheer in het voorstel

10.7.3 Maatregelen om democratische inbedding te versterken

10.7.4 Conclusie

10.8 Positionering van de politie op landelijk niveau

10.9 Eenhoofdig bestuur

10.10 Politiegegevens

10.11 Benoeming van leidinggevenden

10.12 Financiële gevolgen

10.13 Begroting van de rijksrecherche

10.14 Delegatiegrondslag

10.15 Besluitvorming binnen de regionale eenheden

10.16 Klachtenregeling

10.16.1 Evaluatie klachtenregeling

10.16.2 Vaststelling nadere regels voor klachtenbehandeling door korpschef

10.17 Redactionele opmerkingen

 

11 Samenvatting concept-inrichtingsplan nationale politie

11.1 Inleiding

11.2 Missie, kernwaarden en doelen

11.3 Algemene inrichtingsprincipes

11.4 Sturing op de nationale politie

11.5 De inrichting van de nationale politie

 

Bijlage 1 Gezamenlijk advies van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten en het Nederland Genootschap van Burgemeesters

Bijlage 2 Gezamenlijk advies van Korpsbeheerdersberaad, het College van procureurs-generaal en het Veiligheidsberaad

Bijlage 3 Reactie Raad van Korpschefs

Bijlage 4a Reactie Raad voor de rechtspraak

Bijlage 4b Reactie Raad voor de rechtspraak

Bijlage 5 Verslag van de informatiebijeenkomst over de nationale politie van de vaste commissie voor Veiligheid en Justitie van de Eerste Kamer op dinsdag 15 mei 2012

ISBN:
9789490962784
Rechtsgebied:
Strafrecht
Auteur:
mr. P.J.D.J. Muijen
Aantal pagina's:
220
Verschijningsdatum:
20 februari 2013
0575-514299
Contact
Volg ons op:
Uitgeverij Paris bv
Postbus 4083, 7200 BB Zutphen
Waterstraat 5, 7201 HM Zutphen
Nederland
E-mail
info@uitgeverijparis.nl
Telefoon
0575-514299
Fax
0575-514509
KvK
08101480
Veelgestelde vragen
Disclaimer
Algemene voorwaarden
Privacyverklaring en cookiegebruik
© 2025 Uitgeverij Paris